Saturday 13 June 2009

hutang..

korang pernah x berhutang atau memberi hutang?

ada kategori manusia bila berhutang tidak pandai utk membayar hutang tepat pada masa yang dijanjikannya..dgn kata lain..dh pandai hutang..pandai la bayar..ada pulak yg suka berhutang berkali2..hutang yg lama pun x setel lagi dh nk pinjam lagi..

aku pernah jugak berhutang..dgn jumlah yg agak besar..aku mmg terpaksa..malu mmg malu..tp aku terpaksa..dan aku rasakan yg aku betul2 bersalah sbb x dapat nk byr hutang kwn aku scra lump sump sbgaimana jumlah yg telah dipinjamkan pada aku..mmndangkan aku x mampu utk menunaikan secara lump sump..aku bayar sikit2...aku byr wlauapun dgn jumlah yg kecil setiap bulan (scra istikhamah)..prnh sekali aku pegi melancung dgn housmet2 aku, aku terpaksa skip byr hutang si polan..aku rasa bersalah and mnggandakan jumlah bayaran pada bulan seterusnya dan akhirnya..hutang aku selesai...Alhamdulillah..

tp bila mghadapi kwn2 yg sukar mmbyr hutang..aku x pandai nk mintak..kdgkla rasa perit nk tggu gaji akan dtg..tp malu jugak nk mintak..cuma berdoa dlm hati..harap2 si polan bin si polan akan bayar wlaupun hanya rm10..namun, itu semua x berlaku...rambut sama hitam..hati manusia lain2...kdgkala timbul keinginan utk berbaju baru..berseluar baru..bertdung baru..namun aku terpaksa pendamkan mmndgkan gaji yg ada hnya mampu utk aku cukup2 mkn and pakai..namun aku tetap bersyukur..aku masih dikelilingi kwn2+family yg mmbantu sewaktu senang dan susah..

buat mereka yg suka berhutang..jauhilah tabiat ini..kerana anda mungkin akan kehilangan seorang kawan..
pada sesiapa yg aku pernah berhutang, mintak tolong utk inform aku sbb kdgkala kita manusia biasa yg bisa terlupa..

entry ini hanyalah luahan hati semata2..tiada kaitan antara yg hidup atau yg mati..wallahua'lam..

1 comment:

  1. aku mmg tak suke berhutang (ptptn lain cerite la)dan aku setuju dgn ko cipi..seelok2nye elakkan berhutang dan kalo terpakse berhutang pun bayar le secepat mungkin

    ReplyDelete